Hösten 2016

 

Hösten 2016

Månaderna har gått fort, sommar, höst och snart jul. Löpning, träning och lopp..... efter ett mindre lyckat Helsingborgs marathon så blev det några lugna veckor. Suget efter träning och lopp blev för stort...... så jag anmälde mig till Varbergs halvmara, satte igång träningen till det loppet .... men ändå utan några krav på resultat, jag skulle åka upp till Varberg och bara springa på känslan och har roligt. Men dom höstliga västkust stormar som brukar komma vid den årstiden......lyckades naturligtvis pricka in just denna lördag... full storm och sämsta tänkbara förutsättningar under loppet.... Jag startade i ett för dagen bra tempo i medvind och nerförsbacke .... allt kändes bra fram till 7km där olyckan var framme....klungan jag sprang i ....lyckades trassla in sig i varandra och vi var några som föll....och sen var den dagen förstörd....kom liksom aldrig igång igen...sprang in på en sluttid runt 1,39, vilket får ses som klart godkänt för min form och allt vad dagen innehöll, fall och hårda vindar... Eftersom jag inte fick ut allt på loppet så bestämde jag mig för att springa Skanneloppet några veckor senare, där jag hade en sjunde plats att försvara på distansen 7,1 km ..... Novemberdagen bjöd på ett grått och något regnigt väder men bra förutsättningar för snabba tider.... Ett fantastiskt lopp för er som inte sprunngit där innan .... ett lopp som går i mestadels grusvägar i skogen med bra kuperad terräng..... samt orienteringstarter alltså man startar 9 st varje minut..... bra eller dåligt.... roligt i alla fall... har man ambitionen att springa snabbt ja då får man göra loppet ensamt...men jag gillar loppet och upplägget .... lite som skidåkarna och deras lopp..... ja även orienterarna då... i år så siktade jag på att springa under 30 min på dom 7.1 km ..... men lyckades inte på några få sekunder över gränsen men knep en 3:e plats och plasering på pallen.....har inte hänt sen skoltiden i högstadiet då jag lyckades knipa plaseringarna 1,2,1 på distansen 5 km tre år i rad...... känslan att få en pallplats är större än vad man egentligen tror ..... då spelar tiden ingen roll..... för innerst inne så tror jag att vi alla som springer lopp är tävlings människor och vill egentligen vinna ...... i alla fall är känslan större av att lyckas än rädslan av att förlora..... I skrivande stund 3/12 har jag dragit igång min vinterträning...... där fokus på långpassen är att kunna orka jämna pace alla km och att bli stabil på den längre distansen....marathon.... den grova planeringen för 2017 är gjord.... men några bakslag redan då lopp har blivit inställda .... man inget är ju skrivit i sten.... träningen fortsätter i alla fall...... och förhoppningsvis ses vi på Sylvesterloppet i helsingborg på nyårsafton...... nu kör vi....