Seedningsloppet

Rapport seedningsloppet.

Planen för dagens lopp var spikad och klar, sub42 och pace 4,10 det hade jag bestämt sedan ett bra tag. Egentligen så hade jag dålig koll på hur dagsformen för 10K var...... att jag hade blivit starkare på långa distanser var utan tvekan, men vart stor jag då det gäller 10K.

Jag kom till starten i god tid, möttes upp av gamla kompisar och så var dagen igång.... snacket gick vilka tider vi skulle springa på, vi konstaterade att målbilden var den samma för dagen runt 42 min.... Vi stack ut på en 4km uppvärmningsrunda...med fartökning mot slutet, bara detta var utanför vad jag brukar göra. Benen kändes pigga och starka under uppvärmningen...... tillbaka till starten kvarten innnan start för att justera sista detaljerna innan startskottet..... Jag går och ställer mig i sub40 gruppen för att inte trängas i starten.

Startskottet går och jag kommmer iväg bra......hittar mitt tempo snabbt...... men som alltid så rusar löparna på friskt i början, jag håller mig till min plan och löper på lite snabbare än vad som var tänkt. 4,05 tempo men det känns bra första och andra km passeras och jag är i fatt Götakillarna som jag skulle ta rygg på, tempot är fortfarande 4,05, jag känner att tempot är lagom för dagen....så jag fortsätter utan att öka fast att benen är pigga och egentligen vill mer....passerar första fem efter20,20 och nu har Götakillarna släpt.

Kommer upp till passering 7 km och benen är fortfarande pigga och känns väldigt bra...nu börjar jag snegla på klockan och den sluttid..... nu lutar det åt tider på 41 min, nu passerar jag flera löpare och styrkan växer i kroppen... nu börjar jag även att tro på tiden runt 40,30...med 500-600 meter kvar lägger jag in en långspurt och ökar upp farten ....tar löpare efter löpare... och har krafter kvar ytterliggare att öka sista meterna innan målgång....... och fixar en sluttid på 40,23 och nytt PB på milen.