Helsingborg Marathon 3 september2016

Helsingborg marathon 

Lugnet ligger över Helsingborgs innerstad, samtidigt så håller 500 funktionärer på som allra bäst att färdigställa årets upplaga av Helsingborg marathon som också är den 3:e i ordningen. Själv anländer jag till Helsingborg via Öresundståget från Ängelholm. Klockan har precis paserat 08:10. Sommarens träning har varit allt annat äv vad som var tänkt från början. Efter Stockholms marathon då jag fick enorma magsmärtor, som fortsatte under sommaren vilket hämnade min träning, så när jag äntligen kom igång med träningen så fick jag en överansträngning i höger vad..... vilket gjorde att jag fick vila ytterliggare. I mitten på augusti hade jag en form check på 10K på Prinsens minne i Halmstad med blyga 46 min på dom 10 km. Jag kommer alltså till Helsingborg marathon med väldigt lite km i benen ....inget långpass sedan maran i Stockholm, endast ett fåtal 10 km pass och 1 halvlångt distans pass på 15 km. Jag visste redan på förhand att det inte skulle bli något snabbt lopp tidsmässigt, utan att jag skulle verkligen få kämpa mig igenom loppet. Upplägget av loppet var att jag skulle köra på så länge jag orkade och benen höll mig uppe...Jag ställde mig i 3.30 gruppen ...alltså sluttid på 3h och 30 min, inget tempo som är omöjligt för mig, utan frågan är bara hur länge kroppen orkar hålla tempot. Jag öppnar i 4,50 tempo dom första 10km och ligger med i täten av 3:30 gruppen, så här långt inga problem alls .....kroppen känns bra och det trampar på ......halva loppet paseras 1,44:00 och fortfarande här ligger jag med och tidsmässigt 1 min före tänkt sluttid. Upp till 26 km känns det fortfarande bra, men där stod väggen och benen blev stumma på bara några få sekunder och där var inte mycket att göra ....fortsätter att kämpa på upp till 30 km som passeras på tiden 2,33:51 och en km tid på 5,08. Med 12 km kvar så känner jag att det e bäst att ta det lugnt in i mål och tänka på morgondagen och vara snäll mot kroppen.....som sagt så hade jag inget långpass över 15 km sen den 3 juni. Sista 12km springer jag hem på 78 min och kliver över mållinjen en bra bit innan den magiska 4h gränsen. Jag känner mig ändå nöjd med årets deltagande av hbgm .... idag var det viktigaste att deltaga och få mitt 3:e lopp och fortfarande vara den som deltagit i samtliga lopp här i Helsingborg marathon. Nu vet jag att kroppen orkar och kan belastas för fullt igen .....så nu kör vi vidare in i hösten och dom lopp som väntar .....samt många härliga träningspass