Långpassträning

Långpassträning.


Långpassen är ett måste för din träning inför ett längre lopp som ett marathon.

När jag tränar inför ett marathon så lägger jag mina långpass på helgerna ex söndagar, då finns det oftast mer tid för träning. Ett långpass kan vara allt från 25-37 km beroende på vart du vill lägga din nivå på. Att genomföra lånpass upp mot 37 km är inga problem för din kropp om du inte belastar den i för hög fart...... sänk din pace på långpassen. Ett bra riktvärde är att lägga till en 30-40 s på km i förhållande till din tänkta tävlingsfart.  Idag hade jag sällskap av min härliga bror som själv tränar inför hans första ultratrail på 44K. Ibland brinner man så mycket för sin träning och löpning så man är utan problem ställer väckarklockan på 04,45 för att köra från Kävlinge till Ängelholm och göra sin storebror "marathonpeter" sällskap på dagens långpass över 30K klockan 06,00........ besvärligare än så behöver inte ett långpass vara...... Naturligtvis är andra pass också viktiga i din träning fram till loppet som du anmält dig till...


Kolla på rutten i