Race rapport Göteborgsvarvet 2016

Race rapport.

Perfekta förhållande för Göteborgsvarvet 2016, molnigt och behaglig temperatur ....men solen vill ändå titta fram lite..... Alltså det är upplagt för snabba tider idag ...... Förväntningarna på mig själv hade skruvats upp rätt så mycket, om man tittar tillbaka på senaste tidens träning och resultatet på seedningsloppet i Hbg. Jag åkte upp till gbgvarvet med dom bästa förutsättningarna för att göra mitt bästa lopp någonsin här uppe. Jag står i startgrupp 3 med start 13.08, starten går .... och som alltid så rusas det på i början ... så första km går i 4.00 pace och min tänkta snitt skulle ligga runt 4.15-4.20. 
Det känns lätt och snabbt dom första 5km som avverkas på 20.27 alltså en snabb öppning ... Nu kommer vi upp mot Elfsborgsbron och jag sänker tempot medvetet .... hör har banan en bra stigning .... När första bron passerad och vi viker av ner åt .... här går det lätt ner för ... Och sen planar det ut .... Banan är bra flack här .... Ben och kropp känns pigga så jag trampar på upp mot 10km, har sänkt farten lite ...gör 10 på 41.37... Kroppen känns fortfarande mycket pigg ...så farten är fortfarande mycket bra ...sub90 inom räckhåll här vid 14km .... Kommer av andra bron springer ner och rundar för att sen ta oss upp mot avenyn .... I mina ögon klart den jobbigaste delen av banan .... Mycket folk, uppför hela tiden och kullersten ....hör sänker jag farten ytterligare till 4.30 tempo .... Nu börjar jag känna lite trötthet i benen .... Och för att inte göra slut på mig helt väljer jag att sänka farten fram till mål. Jag har faktiskt Stockholm marathon om 2 veckor att tänka på. Med mindre än 5 km kvar springer jag kontrollerat in i mål med en lite lägre pace ...... Kommer in mot Slottskogsvallen och in på stadion ....naturligtvis så kan man inte låta bli att spurta i mål ..... In på tiden 1.32:08 och ett nytt PB med över 11 minuter ...det gamla på 1.43:37 slänger på nu. Nu väntar några dagars återhämtning och sen full fokus på Stockholm marathon den 4 juni.
Stort tack till alla som jobbat med @gbgvarvet men även till all publik som hejade och skrek längs vägen.