Säsongen är igång.

Säsongen är igång.


Säsongen 2016 är igång på allvar nu. Den här säsongen har börjar på bästa sätt.... känns som jag tagit löpningen till en ny nivå. I mitten på mars gjorde jag årsdebut på 10K, Göteborgsvarvets seedningslopp i Helsingborg på en snabb bana..... fördagen i bra väderförhållande gjorde att jag kvitterade ut ett PB på distansen 10K med 40,23. Som sagt löpningen har tagit klivet framåt, Jag kom igång med träningen direkt i januari, då jag körde mycket grundträning, distanser i olika farter samt ett långpass på helgerna..... är övertygad om att den tuffa perioden i början av året är stommen till utvecklingen. Att träna hårt när det skulle vara hård träning och att köra lugnt när det skulle vara lugnt...... det tror jag stenhårt på. Naturligtvis har jag även tagit det lugnt och haft vilodagar ..... ett måste då kroppen behöver vila och återhämta sig för att bygga upp styrka och fart.... undvika skador..... Skador!! jo jag har lite problem fortfarande i mitt vänstra lår, baksida...... men idag så kan jag ändå springa för fullt... Mitt stora fokus för året ligger på mina marathon, Stockholm och Helsingborg. Målbilden är klar och tydlig, jag ska springa under 3.30, idag är bästa tiden 3,50. Med mindre än 10 veckor kvar till Stockholm marathon så känns formkurvar på uppgång... och jag hoppas verkligen att jag kan pricka in toppformen till den 4 juni då jag ska springa. Hoppas att kunna kvittera ut ett bra formbesked redan 14 dagar innna på Göteborgsvarvet, en halvmara 21195m. Eftersom jag gjorde ett så bra seedningslopp i hbg så hoppas jag att jag hamnar i startgrupp 2, vilket gör att jag hamnar med löpare som är något bättre än mig ..... vilket hjälpert till med farthållning.... så att tiden i Göteborg kan bli riktigt rolig..... vi får se. I helgen som va nu 2-3 april så var jag över på Ven och tränade ..... En liten ö mitt ute i Öresund..... platt... kan man tycka ... men där är mycket backigt och väldigt bra löpning.... så det blev 20K i 4,43 tempo..... alltid bra med backträning... Nu kör vi vidare mot Göteborg och Stockholm i första hand.