Utveckling

Utveckling.

Vi alla vill nå någon form av utveckling, jobbet, personliga utvecklingen eller inom idrotten eller fysen man utövar. Att utveckla sig själv stärker sitt självförtroende.... att läsa av sin utvecklig gör man enklast genom tydliga uppsatta mål. Jag började som löpare 2014, mars..... efter att jag anmälde mig till göteborgsvarvet. Första målet var att jag skulle kunna springa milen på 45 minuter och att min vikt skulle ligga runt 85 kg innan starten på Göteborgs varvet 2014. Jag kommer ihåg mina första rundor, som låg på distanser runt 5-7 km med en pace 5,15-5,25. Träningen inför varvet flöt på rätt bra tyckte jag ....fick till 3-4 pass i veckan allt från 5-15 km.....jag kände flytet komma ....... samtidigt målade jag upp en bild i huvudet .... min sluttid skulle inte överstiga 2h, för mig själv pratade jag om 1,50h som drömtid.... Vid den här tidpunkten hade jag ingen större struktur på min löpträning, utan jag var mest ute och lubbade..... Maj kom och den stora dagen då Göteborgsvarvet skulle springas hade kommit...... och jag skulle springa mitt första lopp......lyckades få till en sluttid på 1,47,13 helt okontrollerat.....och var verkligen slutkörd då jag kom i mål.......aldrig mer och fy fan för att springa ett marathon....det är ju dubbelt så långt...... det var typ så jag tänkte sekunderna efter målgången.... maj 2014.

Idag februari 2016 har jag sprungit 2 marathon och lika många göteborgsvarv samt lite andra smålopp. Min träning är strukturerad med ett planerat löpschema som innehåller 5-6 pass i veckan var av ett alltid är ett långpass, 30-35K. Idag tränar jag pass så som distanser 10-17K intervaller (långa och korta), tröskelpass, långpass, backintervaller och återhämtningspass. Jag klockar mina pass samt loggar dom mot datorn för att analysera min träningsutveckling....... idag tittar jag hur mitt löpsteg ser ut och vad jag behöver för att det ska bli mer effektivt och energisparande..... jag tittar även på min kadens alltså stegisättning/minut.... Jag väljer mitt vo2 och pulsen undet mina träningspass.... För två år sedan låg min pace på ett vanligt distanspass 5-15-5,25. Idag är den trösklen flyttad till en pace på 4,30.... mina tröskelpass ligger runt3,50- 4,10 beroende på vilken typ av tröskelpass. Idag gör jag milen på 42,28 min.  

Amatörlöparen som tränar som ett proffs.................. årets stora mål är att göra ett marathon på 3,30h och naturligtvis att fortsätta min utveckling som löpare......... detta är utveckling för mig...