Vinterträning.

Vintern har slagit till.

Nu har även vintern slagit till mot södra sverige, tror nog att idag har vi snö i hela vårt avlånga land. Om inte så har i alla fall vinterkylan kommit. Snö och den hårda kylan ställer till det för oss löpare, kallt att springa vilket försvårar andningen fast att det finns hjälp medel. Vägarna är hala och glatta vilket gör det svårt att springa fort...... här kan det också variera beroende på vart man bor. Nu finns det dom som älskar att springa i vinter väder. Naturligtvis så är jag den förste som håller med om att vintern är vacker och har sina fördelar, men kanske inte just inom löpning. Jag har nu påbörjat min träning mot Stockholm marathon den 4 juni 2016, vilket blir min 3:e marathon. Just nu i min träningsperiod så håller jag på med mängd träning och med det så menar jag att jag egentligen bara är ute och springer och då pratar vi distanser på 10-12K. Detta upplägg har jag valt för att komma igång med kroppen och att den ska känna att det finns tränningspass 5-6 stycken i veckan. Lägger även in intervallpass för att få upp pulsen och påfresta kroppen lite mer, i veckan körde jag supertusingar på löpband samt upp - nedjpgg.

Supertusingar går till på följande sätt:

400m+300m+200m+100m med 30s vila mellan varje pass och start var 7:e minut denna intervall kör jag i 5 rep. (5x400+300+200+100).

Kommer även att börja lägga in långpass, när det gäller lånpass inför ett marathon så tycker jag att det är viktigare med tiden man är ute och springer än antal km. Tänk själv när du ska springa ditt tävlings marathon och du har en tänkt tid på 4.00 h..... då kan det ha varit bra att ha sprungit dina pass i tider runt 3,30h enbart för att kroppen ska komma ihåg att den klarar av aktivitet i den längden. Lagom långpass för marathon träning är upp mot 30-33 km, men i långsamt tempo.. Variation i träningen är viktigt för din utveckling, för att nå dom mål du själv satt upp. Det finns att läsa om dom olika sätt att träna på här i bloggen under nyheter hittar du fliken.